Vad ska ni välja att spendera marknadsföringsbudgeten på och vad skiljer sökoptimering mot att annonsera på Google?
Google annonsering genom Google Adwords är för de flesta ett bra sätt att nå ut till de som letar efter företagets tjänster eller produkter. Men att annonsera på Google har både för- och nackdelar jämfört med sökordsoptimering och marknadsföring i den organiska träfflistan.
Några fördelar med Google annonsering i söknätverket
Ni betalar när någon klickar på er annons, besöker webbplats eller ringer till er
Har ni ställt in annonseringen rätt så betalar ni alltså inget för att visa er annons på Google utan det är först när någon klickar på annonsen som det blir en kostnad. Det är därför viktigt att era annonser enbart syns på relevanta sökningar där ni är beredda att betala för ett klick.
Ni begränsar er annonsering till ett geografiskt område
Vill ni exempelvis enbart nå kunder i Jönköping så ställer ni in så att era annonser enbart visas för personer som Googlar i Jönköping. Alltså behöver ni inte slänga pengar för att nå de som söker en restaurang i Stockholm, utan kan fokusera resurserna lokalt.
Ni väljer när och hur ofta era annonser ska visas
Detta är en stor fördel när ni har en säsongsbetonad tjänst eller produkt. Ni kan också välja när på dygnet ni vill visa annonserna. Ser ni att de flesta köpen görs på kvällen efter klockan 18:00 kan ni välja att enbart visa era annonser mellan 18:00 och 23:00 eller att höja budet per klick just under denna tiden för att få en högre annonsposition.
Ni kan nå ut snabbt
Till skillnad mot sökoptimeringen går det snabbt att komma ut med Google annonseringen. Det tar ofta månader eller år att få synlighet genom det långsiktiga arbetet med sökoptimering. Så snart er annonskampanj på Adwords är uppsatt och godkänd av Google börjar era annonser att visas. Alltså blir det synlighet omedelbart.
Några nackdelar med Google annonsering i söknätverket
Adwords kan bli kostsamt
Att enbart betala per klick kan både vara en nackdel och en fördel.
Vad priset per klick blir styrs bland annat av hur många andra annonsörer som är villiga att betala för att synas på sökningen. Det kan alltså bli dyrt för ett klick om andra annonsörer är beredda att betala mycket för att få ett klick på deras annons. De senaste åren har Adwords fått fler annonsörer vilket också gjort att priserna gått upp.
Sämre synlighet
Generellt klickar ca 70 % på en träff i den ”vanliga” organiska träfflistan och resterande 30 % på en träff bland annonser. Annonserna visas ovanför och nedanför den organiska träfflistan och om du inte har en annonsplats bland de fyra översta platserna hamnar din annons alltså längst ner i träfflistan.
Google vill också tjäna pengar
När ni anger vilket sökord eller sökfras ni vill att era annonser ska visas på finns det en stor att annonsen visas på liknande ord och fraser fast ni inte angett dessa. Google tjänar pengar på att er klickbudget tar slut och deras system matchar därför era fraser och ord brett som standard. Även om ni väljer matchningstypen ”exakt matchat” kommer Google visa era annonser på närliggande ord, vilket i vissa fall leder till onödiga klickkostnader.
Google Adwords är relativt enkelt att komma igång med men det är ett stort system och ska er annonsering på Google bli lönsam måste ni själva vara väl insatta eller ta hjälp av ett företag som är certifierade och kunniga i Adwords. Vi på WebDivision har avlagt Googles prov i Adwords och är certifierade partners till Google, kontakta oss gärna om ni vill veta mer!