Skriv titeln för Google

Men tänk också på era besökare

Ranka genom bra titlar

Något som inte alla vet är att med rätt titel kan man få mer relevanta och dessutom fler besökare till sin webbsida, eftersom den är av så stor betydelse för Google men även andra sökmotorer.

Dagligen stöter vi på webbsidor där title-taggen inte utnyttjas eller utnyttjas på helt fel sätt, därför kommer vi i första delen av vår SEO guide gå igenom title-taggens betydelse, utformning och vad man bör tänka på.

Sidans titel är fortfarande en av de enskilt viktigaste parametrarna när du arbetar med sökoptimering.

Behöver du hjälp att utforma bra SEO titlar för er sajt? Kontakta oss så tar vi en titt på din webbplats och lämnar ett kostnadsförslag. 

Marknadsföring SEO
7-bg-122

Vad är en bra SEO-titel?

Man skulle kunna säga att en title-tagg närmast kan beskriva som en kapitelrubrik i en bok om man tänker sig att varje kapitel i boken representerar en sida på själva hemsidan.

Titeln talar om för sökmotorerna och besökarna vad den specifika hemsidan handlar om, därför bör varje sida på hemsidan ha en unik, relevant och beskrivande titel.

Den klickbara textlänken som återfinns i sökmotorernas resultatlistor (SERP) är titeln, eller delar utav den. Detta innebär att title-taggen blir en av de mest avgörande faktorerna då besökaren skall välja att klicka på en träff i resultatlistan.

En fråga man bör ställa sig är om texten i sina titlar för respektive sida på sin webbplats är relevanta för besökarna? För att tydliggöra och förklara för sökmotorer och besökare bör titeln innehålla viktiga ord som representerar innehållet på sidan i fråga.

Detta säger våra kunder

Sedan 2021 har WebDivision hjälpt oss SEO-strategi. Redan några månader in i samarbetet upplever vi att personliga kontakten och uppföljningar fungerar bra.

De är enkla och raka i kommunikation och förstår vad vi vill med vår digitala marknadsföring.
Det märks också på vårt resultat att det finns ett engagerat team med specialister som bryr sig om vår vision.
Camilla Silbersky
ClearOn AB
Vi har haft ett utmärkt samarbete med WebDivision i flera år och är nöjda med detta. Deras medarbetare är drivande och arbetar aktivt med att förbättra vårt SEO arbete.

Trots rejält konkurrensutsatta sökord med sökvolym på flera tusen sökningar per månad har de lyckats få vår hemsida att kontinuerligt ranka mycket högt på Google.
Thomas Wuttke
Decosteel
Vi valde 2018 att anlita WebDivision för vår e-handel både när det gäller sökmotoroptimering och annonsering via Google. Resultatet?
- Ökning i organisk trafik med 22 %
- Ökad intäkt organiskt 35 %
- Ökad intäkt via Google Ads 116 %
Fredrik Tålhagen
leifarvidsson.se
Svensk Certifiering
Taktäckarna
Leif Arvidsson

Vart syns titeln?

I bilden här bredvid har valt att visa hur en titel kan se ut i webbläsaren Google Chrome. Chrome har valt att endast använda utrymmet på fliken för att skriva ut title taggen. Men om ni däremot för muspekaren över fliken så kan ni se hela titeln (d.v.s. title-taggen).

Få nya kunder via Google

Vill även ni få nya kunder via Google. Fyll i formuläret så skickar vi er en kostnadsfri offert. 

År i branschen
4 år
Antal SEO-kunder
14
Klickar på de 3 första resultaten​
5 %

Var finns title taggen?

Title taggen återfinns nästan alltid högst upp i koden på webbsidor tillsammans med de övriga meta taggarna. Här på Webdivision har vi ett motto som lyder ”Utforma titeln för sökmotorerna – Men skriv den för era besökare”. Det innebär att title taggen ska beskriva för sökmotorerna såväl som för besökarna vad hemsidan handlar om, något som inte alltid är helt enkelt. Därför har vi nedan sammanställt lite tips på faktorer ni bör ha i åtanke för att utforma title taggen på ett sådant sätt.

Vilken SEO optimering passar er?

Få nya kunder via Google

Få nya kunder via Google