På senaste tiden kanske du har reagerat över att länkarna till din hemsida i Googles sökresultat ser annorlunda ut jämfört med tidigare.Det kan bero på att Google nu i högre utsträckning än tidigare låter bli att använda sig av sidans titel om den inte bedöms vara relevant.
Algoritmer används av Google för att ta fram ankartexter som bland annat tar hänsyn till den aktuella sökningen vilket innebär att beroende på hur söksträngen ser ut kan ankartexten för en sida variera i sökresultatet. Tester har visat att dessa alternativa titlar i allmänhet är mer relevanta för söksträngen och kan avsevärt förbättra klickfrekvensen till resultatet, vilket i sin tur hjälper besökarna.
Titlar som inte säger något om sidans innehåll bör du undvika som t.ex. välkommen, hem, start eller något liknande, även att använda duplicering eller väldigt lika titlar för många sidor samt väldigt långa titlar ökar sannolikheten för att Google inte visar den angivna titeln i sökresultatet. Kortfattade och beskrivande titlar som tydligt indikerar vad sidan handlar om är vägen till framgång.