Google meddelade i förrgår att företaget håller på att lansera en uppdatering som kommer att göra det enklare för användare att hitta vad de söker efter med hjälp av deras söktjänst. Knowledge Graph heter den nya funktionen som består av en kolumn till höger bland sökresultaten som kommer att visa alternativ till en viss sökning för att urskilja det ämne en viss sökning handlar om.
Om en användare exempelvis söker på ordet ”patriots” kan den nya funktionen Knowledge Graph presentera alternativ som exempelvis information om det amerikanska inbördeskriget, det amerikanska fotbollslaget New England Patriots eller teatern Patriots Theater i New Jersey. Detta är en funktion som varit mycket efterlängtad eftersom när användaren klickar på något av alternativen kommer de irrelevanta sökresultaten att försvinna.
Amit Singhal på Google skriver i ett blogginlägg att det här är ett första steg till att bygga nästa generations sökningar. Eftersom genom att man använder den gemensamma intelligensen på webben kan vi bättre förstå hur världen fungerar på samma sätt som människor. Knowledge Graph kommer inledningsvis endast bli tillgängligt för amerikanska användare. Google har ännu inte släppt någon information om när funktionen kommer att släppas utanför USA.