Om ni under den senaste månaden har märkt förändringar i din organiska söktrafik eller på placeringarna i träfflistan på Google och har en hög andel annonser jämfört mot mängden innehåll på dina webbsidor, så finns det en chans att ni skulle kunna ha påverkats av Googles senaste uppdatering av deras algoritm för sidlayout.
Den 6 februari 2014 meddelade nämligen Googles Matt Cutts på Twitter att en uppdatering av algoritmen har skett, även om han inte gick in på detaljer om hur stor effekt denna kommer att ha. Googles senaste uppdatering innan denna skedde i oktober 2012 och algoritmen lades till i januari 2012. Denna uppdatering kan alltså påverkar hur ni syns på Google och är någon som ni bör ta hänsyn till i arbetet med sökoptimeringen
Den nya algoritmen för sidlayout riktar främst in sig på webbplatser som har väldigt lite innehåll och har mycket annonser ”innan scrollning”, d.v.s. den delen av sidan som är synlig för besökaren innan man scrollar ner för att ta del av resten av innehållet. Grundtanken med denna nya generation av sidans layout algoritm är att om ni tittar på den övre delen av er webbsida och det allra första man ser är en massa annonser av olika slag, så kanske ni borde fråga er själva, ”Har vi den bästa användarupplevelsen?”
Matt Cutts har dock meddelat att denna algoritm uppdatering kommer ha en större inverkan på andra språk som t.ex. ryska eller arabiska än på engelska. För att ta reda på om ni kan ha påverkats av denna uppdatering så bör ni kontrollera era Analytics-data för att se om det finns några förändringar som har inträffat den 6 februari eller snart därefter. Men återigen, ha i åtanke att den största effekten i första hand kommer att vara för webbansvariga med webbplatser som inte är på engelska.