För ett par veckor sedan började användare att se Googles nya söklayout i en begränsad omfattning men den har nu gått live för alla. De största förändringarna i Googles nya layout är att teckensnittet är större och understrykningarna är borta från länkarna i sökresultaten.
Även AdWords annonserna har fått en förnyelse och numera ser man liten gul ruta med texten ”Annons” till vänster om dem. Det finns också en understrykning i form av en ljusgrå linje som separerar annonser från de organiska sökresultaten. Förutom den kosmetiska förändringen, kommer det nya utseendet påverka sökmotoroptimering på ett ganska markant sätt. Titlar som optimerats för det tidigare maximala 70 tillåtna tecknen för SEO ändamål kommer nu att vara avkortade i Googles nya resultatlista, detta kommer medföra att man numera har cirka 57-60 tecken att arbeta med. Denna förändring innebär för många att de kommer ha en hel del arbete framför sig genom att försöka omarbeta titlarna så att de inte blir avkortade i sökresultaten på ett sätt som skulle kunna påverka antalet klick till webbplatserna.
Ta hänsyn till den större fonten i sökresultatlistorna
Den ändring som påverkar de som jobbar med sökmotoroptimering mest är att fontstorleken på titeln i sökresultaten på listningarna har blivit större. Google använder som bekant pixelbredden som begränsning och inte antalet tecken vilket medför att konsekvensen av detta blir att vi numera måste skriva lite kortare titel taggar ifall vi inte vill att de ska avkortas. Den tidigare vanligaste rekommendationen har varit om maximalt 65-70 tecken i en titel-tagg, men med den nya designen visar det sig att man, för att vara säker, inte bör skriva längre än maximalt 57-60 tecken.
Dessutom måste vi även ta hänsyn till den fetstil som Google lägger till på de sökord som använts i ”sökfrågan”, eftersom ett tecken i normal stil är smalare i antal pixlar räknat än ett tecken i fet stil. För att sammanfatta det hela kan man säga att det har blivit betydligt svårare att avgöra om titlarna vi skriver på sidor kommer att visas i sin helhet eller ej.
Övergripande dåliga recensioner av resultatlistornas förändringar
Första gången många användare såg de nya förändringarna, trodde de att de fallit offer för ett spratt från Google och vissa trodde till och med de hade blivit ”hackade” eftersom sökresultaten såg så annorlunda ut. Av olika recensioner på nätet att döma så är de nya förändringarna definitivt inte bra, vilket man kan utläsa genom stora mängder kommentarer skrivna av mycket upprörda användare. En del har tydligen till och med bytt sökmotor på grund av dem. Vi tycker att Googles nya sökmotorresultat ser väldigt gammaldags och omodernt ut, dessutom bidrar det till att det är mycket svårare att läsa och ”scanna” igenom resultaten snabbt, vilket är något som många andra verkar instämma med.
Googles främsta anledningar till förändringarna i sök layouten
Googles tanke bakom den nya förändringen är att de gör förändringar för mobil och surfplattor först, för att sedan införa dem till stationära enheter. Enligt Google skapar just denna förändring ett mycket renare utseende och en förbättrad läsbarhet och slutmålet för Google är att skapa en så enhetlig användarupplevelse som möjligt över flera enheter (stationära, mobila, surfplattor). Mot slutet av förra året lanserades några av förändringarna för sök layouten på mobil och surfplattor och från för några veckor sedan tillbaka är dessa även införda för stationära enheter. En större konsekvens i designen mellan plattformar är något som Google strävar efter för att underlätta för människor att använda deras sökfunktioner på olika enheter vilket i och för sig låter logiskt, men vi föredrar nog trots allt den gamla designen på sökresultatlistan.