Platsinriktnings inställningar i AdWords har förändrats och förbättrats så att man får bättre kontroll på var annonserna skall visas. Alternativen är omformulerade och förtydligade så man lättare ska kunna förstå dem, eftersom de tidigare var lite ”luddiga”. Väljer man till exempel ”Människor i mitt inriktningsområde” så visas nu annonserna utan undantag i området. Innan så har annonserna inte visats när man sökte på något som var relaterat till en annan plats eller ort.
Nu påverkas även display nätverket.
Innan var den enda platsinriktningen för annonser på Google display nätverket den sannolika fysiska platsen för användaren. Nu kan både den sannolika fysiska platsen och platsen ur innehållet på sidan användas, vilket innebär att man numera för första gången kan använda avancerad platsinriktning för display nätverket.
Visningar i uteslutna områden enklare att undvika.
De har nu omformulerat alternativen baserat på feedback från annonsörer för uteslutna områden och gjort det mer restriktiva alternativet, ”Människor som befinner sig i, söker efter eller besöker sidor om mitt uteslutningsområde” som standard. Vilket innebär att du undviker att få visningar för utestängda områden oavsett om dina kunder är intresserade eller finns i dessa områden.
Nu ser detta ut såhär: