Idag bygger vi om och förnyar företagets webbplats mycket tätare och mer frekvent än förr.
Att lansera en ny sajt är en kritisk punkt för webbplatsens SEO, om man inte har sökmotoroptimeringen i åtanke kan man tappa placeringar på viktiga sökningar.
När ni byter webbplats byggs och utvecklas ofta den nya webbplatsen i en demo-miljö. Den nya sidan får nytt fint innehåll, nya snyggare url:er och en bättre användarupplevelse, men hur bra bli den för Google och andra sökmotorer?
Här nedan tar vi upp några av de viktigaste delarna att tänka på för sökmotoroptimeringen av er nya webbplats. Vi som SEO-byrå kommer ofta in i projektet INNAN lansering, just för att säkerhetsställa dessa delar och att ni inte tappar placeringar på Google när den nya sajten släpps.
Här kommer några punkter över viktiga delar att ha med sig i bygget av den nya webbplatsen.
Glöm inte Noindex
Under tiden som sidan utvecklas MÅSTE webbplatsen som är under utveckling förbjuda indexering av sökmotorerna. Detta görs med hjälp av att sätta sidan till Noindex.
Samma sak gäller när sidan lanseras och demo-sidan tas ner, då MÅSTE Noindex tas bort så att den nya webbplatsen kan indexeras igen.
301-ompekning för SEO
Låt säga att din gamla sajt har url-strukturen ”www.dinwebbplats.se/tjanster/tjanst1” och på den nya webbplatsen ska url-adressen förenklas till ”www.dinwebbplats.se/tjanst1”. Den gamla adressen som Google indexerat och rankar er så bra på kommer alltså tas bort. Detta innebär att människor som länkat till den gamla adressen på forum/bloggar eller andra webbplatser inte kommer att kunna nå den. De möts istället av en 404-sida för den url:en finns inte längre.
Det man gör här är en 301 omdirigering från den gamla url:n till den nya url:n. Det innebär att om någon besöker den gamla adressen skickas man automatiskt till den nya. Alla länkar följer alltså också med och Google förstår att du bytt adress till din undersida.
En 301-ompekning är en viktigt åtgärd för er sökmotoroptimering och något som allt för många idag missar, se till att peka om alla era sidor när ni byter adresser!
Det finns många sätt att göra en 301-ompekning, detta bör er webbyrå ha stenkoll på men fråga gärna om de tänkt på detta.
Innehållet är viktigt för SEO
Säg att Google idag rankar upp er på ordet ”värmepumpsinstallatör”. Google har hittat er undersida ”www.dinsajt.se/installation” och sett att ni har mycket relevant information om just ”värmepumpsinstallatör”. När den nya sidan nu ska lanseras har ni ersatt mycket av texten med bilder, ni har även skrivet om den för att bli mer säljande och trevlig och ordet ”värmepumpsinstallatör” nämns bara på sidan en gång.
Ni har alltså förändrat innehållet så att Google inte längre tycker att detta är den bästa sidan att visa i toppen för någon som söker på ”värmepumpsinstallatör”.
Skriv gärna om och snygga till men tänk på att fortfarande ha med era viktiga sökord på ett bra sätt i texterna.
SEO-vänliga titlar
Titeln är nog den enskilt viktigaste parametern för hur en sajt rankar på Google.
Tänk på att lyfta över gamla titlar till er nya sajt eller att skriva nya sökmotoroptimerade titlar. Vi ser allt för många exempel på nya sajter som lanseras med en standardstruktur på titlarna, detta kan vara förödande för er sökmotoroptimering!
Målsidor för Google Ads
Annonserar ni på Google idag genom Google Ads så har ni angett en målsida dit besökarna som klickar på er annons ska hamna. Se över dessa så att ni har stenkoll på vart ni ska skicka era besökare på er nya sajt.
Laddhastighet och SEO
Hur snabbt en sida laddar är idag en rankingfaktor, dock kanske inte den mest avgörande men det kan vara bra att även tänka på detta. Kan Google läsa in er nya sajt på ett bra sätt och att laddhastigheten är okej så är det ofta inget problem. Många lägger väldigt mycket tid på att sidan ska vara supersnabb, det är såklart kul med en snabb sajt men ur ett SEO-perspektiv räcker det med att sidan är okej.