Era första steg i Google Analytics
Är det första gången ni loggar in i Google Analytics så kommer ni med största säkerhet att känna er överväldigade, eftersom det finns så många inställningar och rapporter.
Det är med andra ord helt förståeligt att inte veta var man ska börja. Om ni exempelvis bedriver e-handel i någon form blir det genast lite lättare att förstå vad det i allmänhet är ni ska leta efter, nämligen:
Hur många affärer genererar er hemsida och hur stor omsättning har den? Men långt ifrån alla hemsidor är till för försäljning och e-handel.
En hemsida kan som bekant finnas till för en mängd olika ändamål så som för att skapa leads, intresseanmälningar, bokningar eller anmälan till nyhetsbrev och mycket annat.
Mer om Google Analytics data
För att era första stapplande steg in i Google Analytics värld ska bli lite lättare att ta, kommer vi på WebDivision att tipsa om fyra standardvyer som kommer ge er en bra inblick i hur ni ska förstå och tolka webbplatsstatistiken.
I denna artikelserie kommer vi i vår första del att gå igenom ”Översikt över målgrupp”. Och allt eftersom ni spenderar mer tid med de olika rapporterna och inställningarna i samband med vår artikelserie kommer ni upptäcka att det finns ännu djupare nivåer som låter er ta del av olika samband.
Översikt över målgrupp (Besökare)
För att enklare kunna göra förbättringar av er hemsida och för att ni ska få en ökad förståelse av hur den används rekommenderar vi att ni börjar med statistiken för besökare. Att veta hur många sidor varje besökare tittar på, hur lång tid de spenderar på hemsidan, vem som kommer till er webbplats och hur länge de i genomsnitt tittar på varje sida kommer ge er oerhört värdefull kunskap för att ni på bästa sätt ska kunna optimera processen i till exempel en kundvagn eller en intresseanmälan.
Översikt över målgrupp innebär att ni får en ögonblicksbild av besöksdata för er webbplats under ett visst tidsintervall som ni själva kan specificera om ni önskar. Ni bör regelbundet hålla extra koll på nedanstående värden i översikten:
- Antal unika Användare (Besök)
- Avvisningsfrekvens
- Besök
- Gen. besökslängd
- Sidor/besök
En av de vanligast förekommande frågorna gällande detta avsnitt är ”Hur många procent är en bra avvisningfrekvens?” men eftersom varje bransch och konverteringstyp är olik den andra så går den frågan inte att besvara utan att ta hänsyn till målgruppen och branschen i fråga.
Detta säger våra kunder
- ClearOn AB
Sedan 2021 har WebDivision hjälpt oss SEO-strategi. Redan några månader in i samarbetet upplever vi att personliga kontakten och uppföljningar fungerar bra.
De är enkla och raka i kommunikation och förstår vad vi vill med vår digitala marknadsföring.
Det märks också på vårt resultat att det finns ett engagerat team med specialister som bryr sig om vår vision.
De är enkla och raka i kommunikation och förstår vad vi vill med vår digitala marknadsföring.
Det märks också på vårt resultat att det finns ett engagerat team med specialister som bryr sig om vår vision.
Camilla Silbersky
ClearOn AB
- Decosteel
Vi har haft ett utmärkt samarbete med WebDivision i flera år och är nöjda med detta. Deras medarbetare är drivande och arbetar aktivt med att förbättra vårt SEO arbete.
Trots rejält konkurrensutsatta sökord med sökvolym på flera tusen sökningar per månad har de lyckats få vår hemsida att kontinuerligt ranka mycket högt på Google.
Trots rejält konkurrensutsatta sökord med sökvolym på flera tusen sökningar per månad har de lyckats få vår hemsida att kontinuerligt ranka mycket högt på Google.
Thomas Wuttke
Decosteel
- Leif Arvidsson AB
Vi valde 2018 att anlita WebDivision för vår e-handel både när det gäller sökmotoroptimering och annonsering via Google. Resultatet?
- Ökning i organisk trafik med 22 %
- Ökad intäkt organiskt 35 %
- Ökad intäkt via Google Ads 116 %
- Ökning i organisk trafik med 22 %
- Ökad intäkt organiskt 35 %
- Ökad intäkt via Google Ads 116 %
Fredrik Tålhagen
leifarvidsson.se
Öka förståelsen om era besökare
Här i vår Google Analytics guide kommer vi att gå igenom hur ni ser att er trafik har ”förvärvats” och vart trafiken kommer ifrån.
När det gäller nya hemsidor kommer trafiken generellt ifrån Branded Search, det vill säga sökningar på verksamhetens varumärke/namn samt AdWords (betalade annonser) och direkt trafik.
Om ni gör er hemsida så optimal som möjligt för sökmotorer genom sökordsoptimering och är engagerade i sociala medier kommer ni snabbt märka förändringar. Ni kommer upptäcka att en betydligt större andel av trafiken kommer från länkar (referral) och från organiskt sök (organic search).
Översikt över målgrupp (Besökare)
Om ert mål exempelvis är att få era besökare att göra en sökordsanalys med förutsättningen att analysen finns direkt på målsidan så är en sida per besök en alldeles utmärkt siffra.
Och om ni till exempel driver ett värdshus med spa och säljer weekendpaket, är det sannolikt så att desto fler sidor era besökare tittar på, ju mer benägna kommer de att vara att så småningom genomföra en bokning. Vilket i detta exempel innebär att en hög siffra för antalet sidor/besök är något som är bra. Med andra ord beror det helt på er webbplats inriktning och på sammanhanget i fråga vad som är bra siffror. Men för att ge ett allmänt tips så rekommenderar vi att ni regelbundet håller utkik efter större förändringar i siffrorna för att därefter försöka förstå vad som orsakat dem.
Om ni till exempel gör en uppdatering av er hemsida och därefter upptäcker att avvisningsfrekvens ökat väldigt mycket så försök förstå varför och vilken förändring som kan vara orsaken, för att sedan göra en åtgärd. Målgruppsöversikten underlättar för er att upptäcka denna typ förändringar så att ni ska kunna finna en lösning och ”åtgärda” er webbplats så fort som möjligt.
Prova att minska annonsering när organisk trafik ökar
I takt med att er trafik från länkar och organiskt sök börjar öka, kan ni prova att minska annonseringen. På detta vis kan ni utveckla er hemsida och göra den mer åtråvärd och attraktiv för besökarna med de resurser som frigörs på grund av den minskade annonseringen som i sin tur förhoppningsvis driver mer trafik.
Hur besökarna hittar till er hemsida ger rapporten Översikt över förvärv kunskap om. Överst så kommer ni se ett tårtdiagram som visar vilka kanaler som fungerar mindre bra och vilka som fungerar bra. Ni bör sträva efter att ha en så bra blandning som möjligt av länkar till er hemsida, organiskt sök och direkt trafik för att få ett så välfungerande ekosystem av trafik som möjligt.
Orsaken till varför ni bör ha en bra blandning är att på så vis kommer ni inte bli för beroende av plötsliga förändringar som man ni inte kan påverka. Om vi antar att exempelvis hela 90 % av er söktrafik är betald och Google gör en algoritmförändring (som sker med jämna mellanrum) och denna förändring innebär negativ påverkan på er hemsidas synlighet så kan snabbt trafiken minska till den. Vilket i sin tur indirekt kan innebära att era intäkter minskar på grund av att webbplatsen inte längre bidrar med samma mängd affärer som ni beräknat. Ni kommer givetvis fortfarande påverkas vid denna typ av förändringar men ni kommer inte att vara lika utsatta om ni ser till att ha en bra blandning av olika sorters källor på trafiken.
Vilken SEO optimering passar er?
Fastpris
Sökmotoroptimering
Att köpa sökmotoroptimering till ett fast pris är ett tryggt upplägg för många företagare. Hos oss får du en helhetslösning för en fast månadskostnad, inget tillkommer!
Resultatbaserad
Sökordsoptimering
Öka synligheten i Googles träfflista och nå kunder som aktivt letar efter det ni erbjuder. Hos oss betalar ni bara för de dagar ni syns på Googles förstasida!
E-handel
Sökoptimering
Driver du en E-handel så är det många produkter som ska marknadsföras, därför har vi tagit fram ett e-handelspaket med seo optimering skräddasytt för just e-handlare!
Få nya kunder via Google
Få nya kunder via Google
Fördjupning i förvärv avdelningen
I avdelningen förvärv kan ni bland rapporterna hitta översikter över vilka källor som ger mest trafik. Exempelvis kan ni se om de annonser ni betalar för genererar den trafik ni har förväntat er men också få en tydlig överblick om kostnaden för att synas i olika katalogtjänster ger önskade resultat.
Kampanjer & nyhetsbrev
En annan intressant rapport som ni finner i förvärv är Kampanjer. I denna rapport kommer ni att kunna se den trafik som kommer från nyhetsbrev eller via annonsering. Er trafik från ”annonsklick” kommer automatiskt att taggas med korrekt taggar om ni använder AdWords och hamnar automatiskt i kampanjrapporten. Om ni däremot skickar kampanjer via email eller annonserar via andra kanaler måste ni tänka på att länkarna till er hemsida har rätt format.