Designen på hemsidor går allt mer mot att bli en rankingfaktor. Eftersom Google gillar sajter av hög kvalitet har de mängder av sinnrika sätt att värdera och mäta huruvida din sida är bra eller inte. I den senaste raden av ändringar skruvade man på algoritmerna som kikar lite extra på din sajts layout. De räknar med att detta kommer att påverka ca 1 % sökresultaten, vilket kan låta lite men är ganska många totalt.
Målet med justeringen har varit att ytterligare identifiera och komma åt de webbsidor som utan skam trycker upp mängder med reklam i ansiktet på sina besökare. Det är bättre med värdefullt och unikt innehåll, tycker Google och på det stora hela även besökarna. Webbsidor fullproppade med annonser och reklam kan se fram emot att kanske inte ha lika mycket genomslagskraft i fortsättningen.
Så många som möjligt ska kunna se din sidas viktiga innehåll. Eftersom det finns en mängd olika skärmstorlekar och upplösningar på människors datorer, surfplattor och mobiler är det inte alltid så lätt att veta exakt hur saker och ting ser ut för alla, men man kan på goda grunder anta att ytor högt upp och till vänster på sajten ses enklast. Utan att man behöver scrolla eller på andra vis anstränga sig mer än lovligt för att konsumera ditt budskap.
Med verktyg hos Google som exempelvis Browser Size kan ni se vilka delar av er sajt som hamnar inom de ytor som Google tycker är extra viktiga – de som så många som möjligt kan se. I de ytorna vill ni fortsättningsvis få er sida att hävda bra relevans och det är här ni bör ha er lättlästa huvudrubrik, er textuella ingress och kanske något som tydliggör er som pålitlig avsändare av informationen. Reklam som till exempelvis annonser bör ni inte ha på de ytorna.