En av de viktigaste faktorerna att ha i åtanke när ni väljer vilka ord ni vill synas på är att försöka tänka som potentiella kunder tänker. Om man till exempel frågar sig var man kan köpa prisvärda skinnsoffor, vad skulle man då skriva i sökfältet? Skriv ner era förslag, tankar och idéer och försök utöka med alternativa fraser och synonymer.
Beroende på era mål bör ni välja specifika sökord eller allmänna. För att få hög relevans på er trafiks annonser bör ni välja mer specifika sökord, dock bör man tänka på att på så vis kan man missa en del potentiella kunder eftersom man inte når ut till lika många. Genom användandet av breda och allmänna ord kommer ni att kunna få mycket visningar, men tyvärr kommer större delen av trafiken vara av mindre relevans för er. Till en början är oftast bäst med en blandning av de båda och att i efterhand lägga på mer specifika sökord och minska på de allmänna som man märker inte leder till ens slutmål eller affärer.
För att få fler idéer till sökord kan man med fördel använda AdWords egna sökordsverktyg. Där får man enkelt en snabb och tydlig överblick över sökvolymer och konkurrens. Det är enkelt att lägga till de sökord ni hittar direkt till era befintliga kampanjer.
Till sist bör man tänka på att inte underskatta negativa sökord där man är medveten att chansen till konvertering är väldigt liten så kan man lika gärna exkludera det sökordet från hela kampanjen eller annonsgruppen. Exempelvis kanske man har en annonsgrupp som heter ”Prisvärda skinnsoffor” men man önskar utesluta användare som söker på ”Prisvärda divan skinnsoffor” eftersom man inte har detta i sitt utbud. Det negativa sökordet läggs till för att annonserna inte ska visas i samband när någon söker efter era varor och tjänster.