Ungefär 9 av 10 Googlar på produkten/tjänsten innan de utför ett köp och ca 58% av de som Googlar klickar på någon av de tre högsta organiska resultaten. ”Organisk” står för de träffar som Google visar upp utan att ha fått betalt via annonsering (Google Ads sökords annonser). Det finns alltså en stor potential för företag att synas i toppen hos Google med tanke på att ni når ut till personer som AKTIVT visar intresse för det ni har att erbjuda.
Hur ser man då till att synas bland dessa toppresultat hos Google? Genom att få Google att ”gilla” er sida.
Google har som mål att ge sina kunder (de som söker) de bästa och mest relevanta träffarna när någon googlar på något. Genom SEO så ser man till att Google tycker att er hemsida är bra och relevant kring de ämnen som är viktiga för er hemsida/affär. En SEO byrå som vi på WebDivision hjälper på detta sätt Google att presentera just er hemsida som en av de första träffarna. Detta gör man genom olika metoder där en viktig del är att sökmotoroptimera hemsidan och kallas ofta för ONPAGE SEO, man ser till att Google lätt kan navigera sig runt på sajten och att det är tydligt vad hemsidan handlar om och vad man erbjuder. Ett annat sätt som är MINST lika viktigt är att man får andra hemsidor att ”tipsa” Google om att er hemsida verkligen är bra och relevant, detta kallas för OFFPAGE SEO.
Är du van vid Google Analytics så känner du säkert igen dessa diagram.
Ofta jobbar företag stenhårt med att öka trafiken ifrån Display, Social med mera genom annonsering. Man följer upp trafiken och blir lycklig när man fått den att stiga.
Organisk trafik är så kraftfullt att det i de allra flesta fallen står för över 50% av en hemsidas besökare när man INTE har sökmotoroptimerat hemsidan. Om era viktigaste sökord INTE ligger på första sidan så missar ni således MINST 58% av de som söker på företagets aktuella produkter/tjänster.
Vad skulle då hända om man optimerade hemsidan och såg till att viktiga produkter och tjänster rankar in högt på första sidan istället? Det finns otroligt mycket potential i att sökmotoroptimera en sajt eftersom organisk sök ofta står för den största andelen av den totala webb trafiken idag.