Länkar till er hemsida
För några år sedan kunde man ta sin sida till toppen av Google genom att lägga in några meta-keywords på sin hemsida. Be vännerna att lägga en länk med sökordet man ville synas på från deras bloggar. Idag har Google blivit bättre och sökordsoptimeringen svårare.
Externa länkar till er hemsida är fortfarande den enskilt viktigaste rankingfaktorn för att ta bra placeringar på Google. Genom att skaffa länkar från andra sidor berättar vi för Google att vår sida har ett bra innehåll och är värd en bättre placering så att fler kan upptäcka sidan.
Man kan lite förenklat säga att varje länk som någon lägger mot er hemsida ger ett tips eller en röst på er hemsida.
Detta säger våra kunder
- ClearOn AB
Sedan 2021 har WebDivision hjälpt oss SEO-strategi. Redan några månader in i samarbetet upplever vi att personliga kontakten och uppföljningar fungerar bra.
De är enkla och raka i kommunikation och förstår vad vi vill med vår digitala marknadsföring.
Det märks också på vårt resultat att det finns ett engagerat team med specialister som bryr sig om vår vision.
De är enkla och raka i kommunikation och förstår vad vi vill med vår digitala marknadsföring.
Det märks också på vårt resultat att det finns ett engagerat team med specialister som bryr sig om vår vision.
Camilla Silbersky
ClearOn AB
- Decosteel
Vi har haft ett utmärkt samarbete med WebDivision i flera år och är nöjda med detta. Deras medarbetare är drivande och arbetar aktivt med att förbättra vårt SEO arbete.
Trots rejält konkurrensutsatta sökord med sökvolym på flera tusen sökningar per månad har de lyckats få vår hemsida att kontinuerligt ranka mycket högt på Google.
Trots rejält konkurrensutsatta sökord med sökvolym på flera tusen sökningar per månad har de lyckats få vår hemsida att kontinuerligt ranka mycket högt på Google.
Thomas Wuttke
Decosteel
- Leif Arvidsson AB
Vi valde 2018 att anlita WebDivision för vår e-handel både när det gäller sökmotoroptimering och annonsering via Google. Resultatet?
- Ökning i organisk trafik med 22 %
- Ökad intäkt organiskt 35 %
- Ökad intäkt via Google Ads 116 %
- Ökning i organisk trafik med 22 %
- Ökad intäkt organiskt 35 %
- Ökad intäkt via Google Ads 116 %
Fredrik Tålhagen
leifarvidsson.se
Vad är en bra länk?
Om vi fortsätter med liknelsen att någon som lägger en länk mot er hemsida tipsar och röstar på er hemsida. När Google hittar länken till er hemsida så försöker de bedöma de styrkan i länken genom att fråga sig. Har länken relevans? Kommer den från en sida som har förtroende hos Google? Har den övriga texten på länksidan relevans? Allt detta påverkar länkens kraft och möjlighet att påverka er sidas position hos Google.
Det gäller alltså inte bara att skaffa externa länkar till er hemsida utan de ska också vara rätt typ av inlänkar som ger kraft och relevans till er hemsida. För en sökmotoroptimerare är detta arbetet det mest tidskrävande och mest avancerade delen av optimeringsarbetet.
Exempel på en bra inlänk till er hemsida.
- Kommer från en sida som är relevant för innehållet på er hemsida
- Sidan har i sin tur starka länkar som är relevanta för er hemsida
- Sidan med länken har ett högt förtroende hos Google.
- En länk som länkar med rätt ankartext
Olika länktyper
För att lyckas bra med ditt länk-bygge måste ni hela tiden ha med dig att det ska ske på ett så naturligt sätt som möjligt. Skaffa länkar i den takt som motsvarar er sidas innehåll , storlek och tidigare länkprofil och arbeta med variation i länkarna.
Det är t.ex. inte så naturligt att ni får 50 eller ens kanske 10 länkar på en dag till er hemsida. Är er hemsida aftonbladet.se så är det väldigt naturligt men har ni en mer vanlig hemsida så ser det konstigt ut för Google. Detta kan resultera i att ni inte får någon kraft alls eller till och med straffas av Google för ert försök att manipulera träffresultatet.
En naturlig länk är en länk från en sida som är relevant för er hemsidas innehåll, då ger den som mest styrka. Ni ska alltså be alla era kompisar om att länka till er sida från deras bloggar om dessa inte är relevanta för er sidas innehåll.
När ni väl skaffat några länkar i rätt takt och från rätt sidor så är det viktigt att ni tänker på variationen i er länkbild. Har ni fixat ihop 10 länkar där ankartexten är sökordet ni vill synas på så ser det väldigt konstigt ut när Google tittar på er länkbild.
Massa länkar där alla länkar med sökordet ”smycken” till er smyckesida är inte naturligt, variera därför era ankartexter.
Vilken SEO optimering passar er?
Fastpris
Sökmotoroptimering
Att köpa sökmotoroptimering till ett fast pris är ett tryggt upplägg för många företagare. Hos oss får du en helhetslösning för en fast månadskostnad, inget tillkommer!
Resultatbaserad
Sökordsoptimering
Öka synligheten i Googles träfflista och nå kunder som aktivt letar efter det ni erbjuder. Hos oss betalar ni bara för de dagar ni syns på Googles förstasida!
E-handel
Sökoptimering
Driver du en E-handel så är det många produkter som ska marknadsföras, därför har vi tagit fram ett e-handelspaket med seo optimering skräddasytt för just e-handlare!
Skaffa naturliga inlänkar
Variera också mellan olika länktyper, det finns ingen sida som bara har länkar från forum eller bara länkar från bloggar.
Ni behöver en bra mix av olika länktyper för att lyckas. En länk till er hemsida kan också märkas med ”Follow” eller ”Nofollow” för att berätta för Google om de ska följa länken eller inte. Vår uppfattning är att en sida med bara ”followlänkar” ser rätt onaturligt ut och därför tycker vi att ni bör ha en mix även här men att majoriteten av era länkar har ”follow”
Länkstrategi och offpage optimering är ett avancerat ämne och många i optimeringsbranschen har olika åsikter kring hur man bör jobba med detta.
Vi tror på att arbeta med detta på ett så naturligt, kontrollerat och långsiktigt sätt som möjligt. Ta en kontakt med oss om ni vill veta mer om hur ni kan skaffa bra länkar till er hemsida.
Få nya kunder via Google
Få nya kunder via Google
Vanliga frågor
Det korta svaret är nej, om en dålig ”in-länk” skulle kunna skada en hemsida skulle det vara lätt för företag att sänka sina konkurrenter genom att skapa ”dåliga” länkar till sin konkurrents sida.
Ja och nej. Det finns många länkar som man kan påverka. Trasiga interna länkar går att fixa till eller ta bort. Det går även att be andra som länkar till dig att ta bort länkar.
Google och andra sökmotorer försöker att hantera dåliga länkar så att de inte skapar problem. Det bör i det normala fallet inte orsaka allvarliga problem.
Det är i grunden bra med att byta länkar med varandra. Men det är viktigt att det finns en relevant koppling mellan sidorna. Det kan vara så att ni arbetar i samma bransch eller är företag som befinner sig i samma region. Då finns det större chans att en länk kan ses som naturlig. Det viktiga i det fallet är att länken hamnar på en relevant sida och i en relevant text.
Att länka ut från er hemsida till andra sidor är bra men även här ska det ske på ett naturligt sätt. 50 länkar från er hemsida till andra hemsidor är rätt ovanligt på en vanlig företagshemsida men några länkar till era leverantör eller kunder är inget konstigt.