Sökmotoroptimera hemsidan

Vi gör er hemsida "Googlesnygg"

Sökmotoroptimering av hemsidan

Att sökmotoroptimera själva hemsidan brukar vi kalla det ”on-page optimering” eller ”onsite optimering” vilket kortfattat betyder att man hjälper Google att förstå vad sidan handlar om och vad sidan är relevant för.

När Google spindlar igenom er hemsida ser de den på ett helt annat sätt än vad vi människor gör. Har man en hemsida som inte är sökmotoroptimerad kan man likna sidan vid en tidningsartikel som enbart består av en liten brödtext, inga rubriker, feta texter eller bilder. Skulle man läsa en sådan tidningsartikel blir det rätt jobbigt och svårt att snabbt bilda sig en uppfattning om vad sidan handlar om.

sökoptimering skärm

Detta säger våra kunder

Sedan 2021 har WebDivision hjälpt oss SEO-strategi. Redan några månader in i samarbetet upplever vi att personliga kontakten och uppföljningar fungerar bra.

De är enkla och raka i kommunikation och förstår vad vi vill med vår digitala marknadsföring.
Det märks också på vårt resultat att det finns ett engagerat team med specialister som bryr sig om vår vision.
Camilla Silbersky
ClearOn AB
Vi har haft ett utmärkt samarbete med WebDivision i flera år och är nöjda med detta. Deras medarbetare är drivande och arbetar aktivt med att förbättra vårt SEO arbete.

Trots rejält konkurrensutsatta sökord med sökvolym på flera tusen sökningar per månad har de lyckats få vår hemsida att kontinuerligt ranka mycket högt på Google.
Thomas Wuttke
Decosteel
Vi valde 2018 att anlita WebDivision för vår e-handel både när det gäller sökmotoroptimering och annonsering via Google. Resultatet?
- Ökning i organisk trafik med 22 %
- Ökad intäkt organiskt 35 %
- Ökad intäkt via Google Ads 116 %
Fredrik Tålhagen
leifarvidsson.se
Svensk Certifiering
Taktäckarna
Leif Arvidsson

Ett bra innehåll lönar sig

På samma sätt som vi vill läsa en tidning vill Google läsa er hemsida. Därför kan vi med hjälp av att sökmotoroptimera vår hemsida tala om för Google vad som är en rubrik, en fet text, en bild och en titel. Idag finns det många bra CMS-verktyg (verktyg som man bygger hemsidan med) som sköter mycket av detta per automatik men vissa delar kräver kunskap och manuell handpåläggning.

När vi sökmotoroptimerar en hemsida så tittar vi främst på fem delar.

bra seo-innehåll

Få nya kunder via Google

Vill även ni få nya kunder via Google. Fyll i formuläret så skickar vi er en kostnadsfri offert. 

År i branschen
4 år
Antal SEO-kunder
14
Klickar på de 3 första resultaten​
5 %
Google ADS

Googles uppgift - presentera er hemsida

Googles uppgift är att presentera ett så bra och relevant träffresultat som möjligt, lyckas dom inte med det kommer vi sluta använda Google. Självklart är er hemsida en av alla sidor Google ska presentera.

För att Google ska tycka att just er sida är en av de bästa sidorna att presentera i träffarna måste er hemsida vara relevant för det man söker efter. Att skapa ett bra innehåll är egentligen inte att sökmotoroptimera er hemsida utan mer en självklarhet för en siteägare. Om ni t.ex. söker efter ”luftvärmepumpar” vill ni inte få upp sidor som handlar om hästar. Det har Google förhindrat genom att titta på relevansen på en sida.

Vill ni synas på luftvärmepumpar måste alltså ordet finnas med på sidan och i de övriga delar som Google kollar på när de värderar relevansen. Detta är en mycket viktig del i sökmotoroptimeringen och väl värt att lägga lite extra energi på.  

Självklart hamnar ni inte topp 10 på Google bara för att ni har en sökoptimerad hemsida där ordet ni vill synas på finns med på sidan. Ni kan lyckas relativt bra med ord som har låg konkurrens men det kommer inte ta er hela vägen till toppen på lite svårare ord.

Det är viktigt att sidan är sökmotoroptimerad men er placering på Google påverkas även av externa faktorer så som länkar eller det som vi brukar kalla för ”off page optimering”.

Vilken SEO optimering passar er?